Dieta bez pszenicy, czyli co jeść zamiast chleba?

Prawidłowe odżywianie ma ogromne znaczenie w naszym życiu. Wpływa zarówno na ogólne samopoczucie, na nasz wygląd, ale przede wszystkim na nasze zdrowie. Nie bez powodu więc lekarze i dietetycy alarmują, by wyrabiać sobie dobre nawyki żywieniowe i zaszczepiać je także naszym dzieciom. Na przestrzeni lat modne były rozmaite, mniej lub bardziej rozsądne, diety mające na celu eliminowanie z codziennego odżywiania konkretnych składników czy też bazujące na wąskiej grupie produktów żywnościowych. Ostatnio dużo się mówi o diecie bezglutenowej – w praktyce jest to dieta bez pszenicy i innych zbóż, będących źródłem glutenu. Dla wielu osób wydaje się niemożliwe wytrzymać na takiej diecie, gdyż wiąże się ona z rezygnacją z wielu podstawowych składników codziennego menu, jak chociażby z pieczywa. Okazuje się jednak, że dieta bez pszenicy jest bardzo wskazana w niektórych schorzeniach i przypadkach. Zobaczmy więc, co warto o niej wiedzieć.

Dieta bez pszenicy – dla kogo?

Na samym początku musimy uściślić pewną kwestię: dieta bez pszenicy nieco różni się od typowej diety bezglutenowej przeznaczonej dla osób borykających się celiakią, czyli nietolerancją glutenu. Eliminacja samej pszenicy z diety wskazana jest przede wszystkim w przypadku walki z nadwagą. Twórca diety bez pszenicy zauważa, że to właśnie ona jest odpowiedzialna za rozwój większości chorób cywilizacyjnych, jak chociażby zaburzeń równowagi hormonalnej, zaburzeń metabolizmu, ale także chorób serca, cukrzycy typu 2 czy Alzheimera.dieta bez pszenicy Trzeba przyznać, że dzisiejsze zboże nie dorównuje temu zbieranemu przed kilkudziesięcioma laty. Co za tym idzie, również produkty z pszenicy są mocno przetworzone i niestety w wielu wypadkach niewskazane do spożywania. Zatem każdy, kto od długiego czasu boryka się z nadwagą i pomimo usilnych starań nie potrafi jej zrzucić, powinien pomyśleć o przejściu na dietę bez pszenicy. Taka zmiana może dać zaskakujące rezultaty.

Dieta bez pszenicy – na czym polega?

Z założenia dieta bez pszenicy wiąże się z wyeliminowaniem ze swojego menu produktów wykonanych z pszenicy oraz posiadających jej w swoim składzie – głównie chodzi tu o pieczywo. Ale stosując tę dietę, zaleca się przynajmniej na jakiś czas zrezygnować w ogóle z produktów zbożowych i z pełnego ziarna. Jak się okazuje, spożywając codziennie produkty zbożowe, dostarczamy naszemu organizmowi aż 400 kcal dziennie! Widać więc, że ta drobna zmiana w żywieniu może przynieść naprawdę spore efekty na wadze. Ponadto w diecie bez pszenicy zaleca się ograniczenie spożywania węglowodanów obecnych chociażby w skrobi kukurydzianej, roślinach strączkowych, ziemniakach, suszonych owocach, ryżu czy napojach gazowanych i słodyczach. dieta bez pszenicyCo więc można spożywać? Głównym elementem tej diety są warzywa, które można jeść właściwie bez ograniczeń, o każdej porze dnia. Nieco inaczej sprawa wygląda z owocami – można je jeść w ograniczonej ilości, lepiej też jadać owoce jagodowe. Ponadto w diecie mogą występować ryby, owoce morza, a także mięso. Dobrze jednak, by produkty mięsne pochodziły z ekologicznych hodowli i nie zawierały zbyt wielu „ulepszaczy”. Dotyczy to także wszelkiego rodzaju wędlin czy kiełbas. Potrawy warto okraszać dużą ilością ziół i przypraw, ale unikać cukru. W jadłospisie mogą się także znaleźć zdrowe tłuszcze pochodzące z olejów roślinnych i orzechów. Jeśli chodzi o napoje, warto wybierać głównie wodę i stuprocentowe soki owocowe, natomiast ograniczyć ilość spożywanej kawy, herbaty czy czerwonego wina.

Czym zastąpić pieczywo?

Zapewne ciśnie nam się do głowy jedno pytanie: czym zastąpić w tej diecie pieczywo, chociażby na śniadanie? Okazuje się, że opcji jest naprawdę wiele. Osoby na diecie bezglutenowej bardzo często pieką chleb samodzielnie z mieszanki mąk niezawierających glutenu. W przypadku diety bez pszenicy wystarczy po prostu użyć każdej innej mąki niż pszennej, by upiec pyszny, zdrowy chleb. Może to być mąka ryżowa, ziemniaczana, kukurydziana. Pomysłów i przepisów na chleby bezglutenowe znajdziemy w sieci bez liku. Jeżeli nie uśmiecha nam się samodzielne pieczenie chleba, możemy spróbować go czymś zastąpić. Jednym z najprostszych rozwiązań są wafle ryżowe – ich rozmiar i kształt często z powodzeniem zastąpi kromkę chleba i smakuje przyrządzony zarówno na słono, jak i na słodko. A co najważniejsze, nie zawiera pszenicy ani glutenu! dieta bez pszenicyGdy mamy więcej czasu z rana, na śniadanie możemy przyrządzić omlety bądź naleśniki z mąki ryżowej. Jeśli chodzi o omlety, do ich przygotowania potrzebujemy kilku jajek, przypraw i patelni. Można je podawać z wędliną lub serem żółtym i pomidorem. Przepis na naleśniki z mąki ryżowej niczym nie różni się od klasycznego przepisu – po prostu zamieniamy mąkę pszenną na ryżową. Naleśniki można podawać na rozmaite sposoby, ta opcja spodoba się więc także dzieciom.

Efekty diety bez pszenicy

Jakie efekty może dać przejście na dietę bez pszenicy? Przede wszystkim jest to znacząca utrata wagi – nawet do 20 kg w ciągu pierwszych kilku miesięcy na diecie. Poza tym jest to obniżenie cholesterolu ogólnego o LDL, złagodzenie objawów celiakii i schorzeń jelitowych, złagodzenie objawów cukrzycy typu 2 i zespołu metabolicznego, zmniejszenie dolegliwości skórnych typu łuszczyca czy łysienie, a także poprawa nastroju wynikająca chociażby z lepszego wyglądu.dieta bez pszenicy

Warto więc zawalczyć o sylwetkę i zdrowie, przechodząc na dietę bez pszenicy!

Pin It

Najnowsze wpisy

Danka Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *