Dieta na nadciśnienie – dlaczego ma znaczenie?

Nadciśnienie tętnicze to poważna dolegliwość związana z krążeniem krwi, która dotyka jakieś 1 miliard osób na całym świecie. Niestety, często jest wynikiem zaniedbań oraz niezdrowego stylu życia, w tym także żywienia. Jaka dieta na nadciśnienie powinna być stosowana, by zahamować rozwój choroby? Czego unikać, by nie dopuścić do jej rozwinięcia?

Dieta na nadciśnienie – produkty zakazane

Nawet jeżeli nie cierpimy z powodu nadciśnienia lub jest ono łagodne i nie wymaga leczenia farmakologicznego, warto zwrócić uwagę na to, co jemy. Dieta na nadciśnienie wbrew pozorom nie wyróżnia się niczym szczególnym – eliminuje produkty podnoszące ciśnienie oraz wypłukujące z organizmu potas. Do produktów, które warto ograniczyć swoim jadłospisie w przypadku nadciśnienia zaliczamy przede wszystkim sól. 5 gram dziennie, czyli pół łyżeczki to dzienna porcja soli dopuszczona w diecie.

dieta na nadciśnienie

Niestety, wiele produktów spożywczych dostępnych w sklepach zawiera większą ilość soli, nie mówiąc o doprawianiu potraw przygotowywanych w domu. Warto więc zastąpić zwykłą sól kuchenną solą dietetyczną, wzbogaconą o potas lub mieszankami przypraw i ziół dającymi podobny efekt smakowy. Dieta na nadciśnienie to dieta uboga w mięso, najlepiej wegetariańska. Oczywiście nie ma jednoznacznych dowodów na to, że brak mięsa w diecie bezpośrednio wpływa na stabilizację ciśnienia, zwykle jednak mięso jemy w formie smażonej i tłustej, a co za tym idzie, ciężkostrawnej. A to już może powodować problemy u osób z nadciśnieniem. Dobrze więc rzadziej jadać mięso, a częściej ryby bogate w kwasy Omega-3 i łatwo przyswajalne białko. Osoby z nadciśnieniem powinny też zrezygnować z alkoholu, kawy, mocnej herbaty, papierosów i innych używek.

Co warto jeść przy nadciśnieniu?

Dieta na nadciśnienie tętnicze powinna być bogata w potas. Pierwiastek ten odgrywa ważną rolę w regulacji ciśnienia tętniczego i gospodarki wodnej organizmu. Dobrym źródłem potasu są na przykład suszone morele, pomidory, szpinak, ziemniaki, banany, melony i ryby. Aby warzywa nie straciły cennych wartości odżywczych, warto je przygotowywać na parze.

dieta na nadciśnienie

Osoby chorujące na nadciśnienie mogą, a nawet powinny stosować ostre przyprawy. Na przykład olejek gorczycowy zawarty w musztardzie działa antybakteryjnie, pobudza trawienie oraz obniża ciśnienie. Podobnie działa czosnek i papryczka chili, których działanie jest na tyle intensywne, że osoby z niskim ciśnieniem nie powinny ich spożywać zbyt często.

dieta na nadciśnienie

Okazuje się także, iż na nadciśnienie świetnie działa regularne picie soku z buraka, który zawiera naturalne azotany skutecznie obniżające ciśnienie. Jeżeli nie lubimy buraków, możemy wybrać inne warzywa będące źródłem naturalnych azotanów. Należą do nich m. in. szpinak, sałata czy kapusta.

Pin It

Najnowsze wpisy

Danka Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *