Mdłości w ciąży – jak je zminimalizować?

Mdłości w ciąży to jeden z najbardziej charakterystycznych objawów odmiennego stanu. Choć nie występują u każdej kobiety, nadal są bardzo popularne w I trymestrze ciąży i mogą być nawet wskazaniem do pobytu w szpitalu. W jaki sposób radzić sobie z tymi nieprzyjemnymi dolegliwościami? Czy można jakoś zminimalizować mdłości?

Mdłości w ciąży – co je wywołuje?

Spośród wielu objawów ciąży, mdłości i wymioty to jedne z najbardziej uciążliwych. Zwykle pojawiają się na samym początku, w I trymestrze, czyli w 8 – 12 tygodniu ciąży i ustępują samoistnie około 20 – 22 tygodniu ciąży. Specjaliści uważają, że wzmożone mdłości w ciąży są wynikiem burzy hormonalnej i zmiany chemicznego składu krwi, jakie zachodzą w organizmie przyszłej mamy. Chodzi konkretnie o wzrost progesteronu i gonadotropiny kosmówkowej (HCG), które odpowiadają za spowolnienie pracy układu pokarmowego i wyczulenie na zapachy. HCG osiąga najwyższe stężenie w 10. tygodniu ciąży, później stopniowo spada, dzięki czemu mdłości w ciąży również z czasem mijają.

mdłości w ciąży

Co ciekawe, objawy mogą wystąpić w bardzo różnych, niezwiązanych ze sobą sytuacjach. Kobiety w ciąży przyznają, że mdłości dopadały je nagle, na przykład z samego rana, podczas mycia zębów, przy przyjmowaniu preparatów z żelazem lub przy wyczuciu jakiegoś intensywnego zapachu, na przykład kawy, perfum czy przypraw. Mdłości w ciąży mogą być niestety niebezpieczne dla matki, a w połączeniu ze zgagą, utratą apetytu i wymiotami mogą prowadzić do odwodnienia i niedożywienia.

Jak sobie radzić z mdłościami w ciąży?

Jeżeli należysz do tych kobiet, którym wraz z początkiem ciąży wyjątkowo dokuczają mdłości i wymioty, dobrze, byś poznała domowe sposoby na ich ograniczenie. Oczywiście w skrajnych wypadkach należy udać się do lekarza, który może zalecić terapię farmakologiczną, na szczęście są to jednak rzadkie przypadki. Większość kobiet w ciąży stara się samodzielnie radzić z mdłościami poprzez przewidywanie sytuacji, w których mogą się one nasilić i zapobieganie im. Oto niektóre z pomysłów:

• Zjedz małą przekąskę tuż po przebudzeniu. Aby mdłości nie budziły Cię każdego ranka, trzymaj koło łóżka przekąskę, która pozwoli uciszyć pierwszy głód. Podobnie warto mieć je przy sobie w ciągu dnia, by nie dopuścić do silnego głodu, który oznacza wahania cukru i bywa przyczyną mdłości.

mdłości w ciąży• Regularnie pij małe ilości płynów. Może to być woda z cytryną i imbirem, zupy. Pamiętaj, by była to woda z niską zawartością sodu.
• Dodawaj imbir do potraw.
• Przegryzaj migdały. Zarówno w chwili wystąpienia nieprzyjemnych objawów, jak i regularnie w ciągu dnia co 2 – 3 godziny.
• Jedz częściej, ale mniej. Małe, lekkostrawne i niskotłuszczowe posiłki spożywane co 3 – 4 godziny pozwolą uniknąć przejedzenia i niestrawności. Podobnie spożywanie ostatniego posiłku minimum 2 godziny przed snem pozwoli zmniejszyć dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Pin It

Najnowsze wpisy

Danka Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *