Sód w diecie – sprawdź czy wiesz, skąd go czerpać i w jakich ilościach

Wśród niezwykle ważnych dla naszego zdrowia pierwiastków znajduje się sód. W diecie powinniśmy jednak bardzo uważać na stosowanie soli – najpowszechniejszego jego źródła. Sprawdźcie, czy wiecie jaką funkcję pełni ten pierwiastek i skąd najlepiej go pozyskiwać.

Sód w diecie

Dlaczego powinniśmy dbać o jego właściwy poziom we krwi? Otóż sód dba o kondycję naszego serca. To dzięki niemu może ono funkcjonować bez zakłóceń. Ponadto sód w diecie jest ważny również wtedy, gdy dużo ćwiczymy lub wykonujemy prace fizyczne. Zasila on bowiem mięśnie oraz dba o właściwy poziom nawodnienia organizmu. Jest też ważny dla układu nerwowego. Ma również wpływ na szybkość wchłaniania składników odżywczych. Odpowiada także za równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Sód w diecie – najlepsze źródła

Podstawowe to popularna w naszej kuchni sól. Nie należy jednak przekraczać jej dziennej dawki, która odpowiada 1 płaskiej łyżeczce tej przyprawy. Ponadto znajdziemy go też w mleku, jajkach oraz śmietanie.

sód w diecie pieczywo

Niedobór sodu i jego skutki dla organizmu

Indywidualne zapotrzebowanie na ten pierwiastek zależy głównie od wieku, płci, a także stylu życia, jaki wiedziemy. Jednak istnieją pewne ogólne normy dziennego spożycia produktów – źródeł sodu. U dzieci w wieku 1-3 lat dzienna norma to 750mg, nieco starsze pociechy w przedziale wiekowym 4-6 lat potrzebują 1000mg sodu na dobę. W przypadku dorosłych normy te wynoszą 1200-1500mg / doba. Więcej na ten temat znajdziemy na stronie tego poradnika:  http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi . Dowiemy się z niego również czym najlepiej zastąpić sól w codziennym menu – najbardziej rozpowszechnione źródło tego pierwiastka oraz jak zadbać o dostarczenie odpowiedniej ilości sodu do diety naszych pociech. Dość trudno jest ocenić, czy dostarczyliśmy sobie odpowiedniej ilości tego pierwiastka. O tym, że pojawił się u nas niedobór sodu (czyli hiponatermia)mogą świadczyć takie objawy jak: przewlekłe biegunki, niewydolność nerek i wątroby, nadmierne pocenie, wymioty, kłopoty z koncentracją.

Nadmiar sodu

Nie tylko niedobry tego pierwiastka są groźne dla naszego zdrowia. Równie niebezpiecznym jest jego nadmiar – w medycynie określany, jako hipernatremia. O tym, że jest go za dużo w naszym organizmie, mogą nas informować: wzmożone pragnienie, ból głowy w tylnej jej części, nudności, osłabienie mięśniowe, rozdrażnienie czy nadmierna senność.

Aby uniknąć tego zjawiska, należy przede wszystkim zastosować odpowiedni jadłospis.

Dieta niskosodowa

W zadbaniu o zdrowie i obniżeniu w bezpieczny sposób poziomu sodu w naszym organizmie pomoże nam dieta niskosodowa. Została ona opracowana przez naukowców z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca. Opiera się ona głównie na wyeliminowaniu z jadłospisu następujących produktów: pakowanej wędliny, przetworzonej żywności, serów, produktów wędzonych, białego pieczywa oraz słodyczy. Nasza dieta bez soli powinna opierać się natomiast na warzywach, owocach, chudym nabiale i tłuszczach roślinnych. Poza tym powinniśmy przerzucić się na domowe posiłki, wówczas to my sami decydujemy o ilości zastosowanej soli.

sód w diecie łyżka soli

Jak gotować smacznie bez soli?

Niektórzy mogą obawiać się, że potrawy bez soli po prostu będą niesmaczne. Nic bardziej mylnego, o czym możemy przekonać się, korzystając z tej ściągi z gotowymi przepisami: http://www.wyrzucsolniczke.pl/gotuj-bez-soli . Wykorzystano w nich zamiast soli zioła i przyprawy, które nadają tym daniom wyrazisty smak oraz aromat. Co ważniejsze zaprezentowane potrawy są na tyle proste w przygotowaniu, że poradzi sobie z nimi nawet mniej wprawny mistrz kuchni.

Najbardziej rozpowszechnionym źródłem sodu w diecie, jest oczywiście sól. Niestety jest ona obecna w większości produktów spożywczych, a nie wszystkie jesteśmy w stanie przygotować w zaciszu własnych domów. Możemy jednak ograniczyć jej spożycie, decydując się na domowe potrawy bez soli, zastępując ją ulubionymi przyprawami. Dzięki temu nie tylko będziemy zdrowsi, ale również nadamy wielu daniom zupełnie nowy ciekawszy smak.

Pin It

Najnowsze wpisy

Patrycja Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *