Suplementy w ciąży – zadbaj o zdrowie swoje i dziecka

Ciąża to dla każdej kobiety wyjątkowy, ale i wyczerpujący okres. Dla prawidłowego rozwoju maleństwa to bardzo ważne, by mama również o siebie dbała. Jakie suplementy w ciąży warto przyjmować? Dlaczego jest to tak ważne?

Suplementy w ciąży – dlaczego tak ważne dla zdrowia mamy i dziecka?

Suplementy w ciąży odgrywają ważną rolę w rozwoju maleństwa. Udowodniono, że niektóre z nich korzystnie wpływają na przebieg ciąży, dlatego powinna je przyjmować każda przyszła mama. Ważne jest, by starannie dobierać te składniki, a także przyjmować ich odpowiednie ilości – nie jest wskazany ani niedobór, ani nadwyżka. Jednym z suplementów, który bezwzględnie należy przyjmować w ciąży, a także planując powiększenie rodziny, jest kwas foliowy. Udowodniono, iż jego niedobory wpływają na zwiększenie ryzyka wystąpienia u płodu wad ośrodkowego układu nerwowego i wad serca, ponadto może powodować zakrzepicę, a nawet poronienia.

suplementy w ciąży
Źródła kwasu foliowego w pożywieniu

Zapotrzebowanie na kwas foliowy nie kończy się z chwilą porodu – przeciwnie, wzrasta w momencie rozpoczęcia karmienia piersią. Jego niedobór w tym okresie może spowodować wystąpienie u matki niedokrwistość megaloblastyczną. Należy jednak być ostrożnym przy dawkowaniu kwasu foliowego, gdyż jego nadmiar również będzie mieć niekorzystny wpływ. Najlepiej w tej kwestii skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę i ściśle trzymać się jego zaleceń.

Inne suplementy ważne w okresie ciąży

Suplementy w ciąży to nie tylko kwas foliowy czy podstawowe witaminy. Należy pamiętać o suplementacji także jodu, żelaza i kwasów DHA. W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na jod. Ma on wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego, produkcji hormonów tarczycy oraz jej funkcjonowania. Z uwagi na to, iż źródłem jodu jest sól, którą w ciąży lepiej ograniczyć, należy suplementować jod w inny sposób.

suplementy w ciąży

Kwasy DHA wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, a także narządu wzroku. Ich głównym źródłem są ryby morskie i owoce morza. Jeżeli przyszła mama nie spożywa ich za często, dobrze byłoby suplementować kwasy DHA. Jeśli chodzi o żelazo, kobiety w ciąży są w grupie ryzyka jego niedoborów, dlatego również należy go suplementować, także po porodzie, w okresie karmienia piersią. Więcej przydatnych informacji na ten temat przeczytacie także tutaj: ‘Suplementy diety w ciąży: co suplementować?’.

Pin It

Najnowsze wpisy

Danka Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *