Niezawodność, bezawaryjność, charakterystyczny design oraz komfortowe wnętrze sprawiają, żę samochody marki Ford od kilkudziesięciu lat cieszą się ogromną popularnością wśród kolejnych pokoleń młodych kierowców w różnym wieku. Obecnie koncern, którego auta sprzedają się w milionach, należy do największych potęg na współczesnym rynku motoryzacyjnych. Twórcą amerykańskiego przedsiębiorstwa, a jednocześnie jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, jest Henry Ford.
Ford Motor Company
Henry Ford, od najmłodszych lat zafascynowany technologią oraz urządzeniami parowymi, swoją karierę rozpoczął jako uczeń w różnych warsztatach. Uczestniczył między innymi w produkcji i naprawie…zegarków. W 1878 roku, mając zaledwie piętnaście lat, skonstruował własny pierwszy silnik parowy. Przełomowym momentem w życiu była natomiast praca na stanowisku głównego inżyniera w Edison Illuminating Company, gdzie rozwijał swoją nową pasję silnikami spalinowymi. W 1896 roku samodzielnie zbudował pierwszy prototypowy, eksperymentalny kwadrycykl, czyli pojazd napędzany samodzielnie. Trzy lata później został jednym z założycieli Detroit Automobile Company, która szybko jednak zbankrutowała. W 1903 roku Henry Ford wraz z jedenastoma współudziałowcami z różnych branż zarejestrował nową firmę: Ford Motor Company z siedzibą w przebudowanej fabryczce powozów w Detroit. Główną i najważniejszą misją firmy była produkcja niedrogich i ekonomicznych samochodów przystępnych dla wielu klientów, dzięki zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania w postaci taśmy montażowej.
Kultowy Model T
Sukces przedsiębiorstwu Ford Motor Company przyniósł legendarny Model T, wyposażony w silnik spalinowy czterocylindrowy, czterosuwowy o pojemności skokowej 2898 cm sześciennych i mocy 22,5 KM. Zużycie paliwa wynosiło około 10 -15 l/100km, zaś prędkość maksymalna 65 km/h. Samochód posiadał charakterystyczną dwustopniową przekładnię obiegową umieszczoną na kole zamachowym, elektryczny rozrusznik oraz trzy pedały (do jazdy do przodu, do tyłu i hamulec), a także dwie dźwignie: przepustnicy i hamulca ręcznego. Światowa premiera auta odbyła się 1 listopada 1908 roku na londyńskim salonie samochodowym. Kultowy Model T stał się wówczas symbolem pierwszego uniwersalnego, taniego, niezawodnego, masowego środka transportu. Metoda wytwarzania auta zrewolucjonizowała jednocześnie dotychczasowy przemysł samochodowy. Polegała na montażu z gotowych podzespołów na ruchomej taśmie produkcyjnej przez dwu- lub trzyosobowy zespół pracowników. Każdego roku były produkowane dwa miliony Modeli T. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej 26 maja 1927.
Użytkowy Ford F – Series
Pierwszy wytrzymały i praktyczny Ford F o intrygującej stylistyce pojawił się na rynku motoryzacyjnym w 1948 roku. Do najbardziej charakterystycznych cech nowego modelu należały: funkcjonalne nadwozie oraz trzy wersje silnikowe do wyboru. Pierwszy pick –up w dziejach Ford Motor Company był tzw. „półtonowym” samochodem użytkowym. W odpowiedzi na potrzeby klientów w ofercie przedsiębiorstwa znalazła się między innymi: jednotonowa wersja F3 oraz trzytonowa ciężarowa wersja Heavy- Duty F-8 . W 1951 roku model F1 został zmodernizowany, a na rynku motoryzacyjnym pojawiły się dwa nowe warianty nadwozia: Five Star Cab oraz Five Star Extra Cab.
Sportowy Ford Mustang Coupe
Ford Mustang, klasyk z lat sześćdziesiątych, jest obecnie najpopularniejszym samochodem sportowym na świecie. Pierwszy model został oficjalnie zaprezentowany 17 kwietnia 1964 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. W założeniu twórców samochód miał być przeznaczony przede wszystkim dla ludzi młodych. Charakterystycznym logo Mustanga był galopujący koń na tle czerwonych, białych i niebieskich pasów, stanowiących symbol Stanów Zjednoczonych oraz amerykańskich korzeni. Ford Mustang Coupe natychmiast zyskał ogromną popularność. Pierwszego dnia złożono ponad dwadzieścia tysięcy zamówień! Podstawowa wersja modelu o masie własnej 1667 kg została wyposażona w 2,8 litrowy silnik V6 o mocy 105 KM i trzystopniową skrzynię biegów. Pierwszy Mustang był dostępny aż w jedenastu odmianach silnikowych. Kluczem sukcesu samochodu była bogata i szeroka oferta części oraz akcesoriów, które właściciel mógł dostosować do indywidualnych potrzeb, między innymi: czterostopniowa manualna skrzynia biegów, trzystopniowa automatyczna skrzynia biegów, różne wersje silników, pakiety z usztywnionym zawieszeniem, klimatyzacja, szersze opony i wiele innych.
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz